Valljuk be, nekünk, magyaroknak nem erősségünk a nyelvtudás. Nem csoda, ha az idegen eredetű márkanevekkel is meggyűlik a bajunk. A cikk összeállításakor bizony nekem is volt pár aha-élményem.

Tegyük hozzá, nagyon vékony jég ez a téma. Nincs egyértelmű szabály az idegen eredetű szavak kiejtésére, így az idő és a népakarat dönti el, hogy a forrásnyelvnek megfelelő kiejtés vagy pedig egy a magyar száj ízének jobban tetsző verzió lesz-e a győztes. Sőt, még az is megeshet, hogy végül több elfogadott forma is fennmarad.

Tehát nem mindig elegendő a szó eredetének ismerete. Ha mégis ragaszkodunk hozzá, könnyen keveredhetünk a bunkóság vagy a sznobság vádjába. Jó példa erre az a sportriporter, aki a gyermekkorától műkorcsolyázó, de időközben nővé érett Anett Pötzsch (az utolsó öt betű kiejtése [cs]) láttán így szólt: „Hogy megnőtt a kis Pötzsch!”

Auchan – A kreatívan “madaras teszkóként” is emlegetett francia hipermarketlánc nevét sokféleképpen hallhatjuk. Találkoztam már az ‘auhan’ kiejtéssel is, de gyakori az angol ‘ocean’ szó mintájára az ‘ósön’‘osán’ is. Ez utóbbi kettő áll a legközelebb a valósághoz, pontosabban a forrásnyelvnek megfelelő kiejtéshez: ‘osan’.

Bershka – Gyakran cserélik fel eme nemzetközi márka nevében a kezdőbetűket, s így lesz belőle ‘breska’ vagy épp ‘breszka’. Előforduló verziók még a ‘bercska’ és a ‘berszka’ is. Sokan angol céget sejtenek a név mögött, s ezért használják ez utóbbi kiejtést. Valójában azonban spanyol vállalat, így ha ennek szeretnénk megfelelni, akkor a rövid á-val ejtett ‘berszká’ lesz a leginkább helyes.

Boeing – Még a média neves képviselőitől is sokszor hallhatjuk a ‘bőing’ formát, forráshelyesen azonban ‘bóing’. Előbbi is értelmes, csak akkor külön kell írni: ‘bő ing’.:) A repülőgépeket gyártó cég alapítója, a német származású Wilhelm eredetileg valóban Böing néven született, de később nevet változtatott.

Cartier – Az ékszerészek királyaként is emlegetett francia műhelyt 1847-ben alapították. Nevét sokféleképpen hallottam már kiejteni, a ‘kárter’-től a ‘kártyié’-ig szinte minden verziója előfordul a mindennapokban. Ha minden igaz, akkor a ‘kártié’ áll a legközelebb a forrásnyelvi kiejtéshez.

Chicco – Az olasz babaápolási termékeket forgalmazó cég nevét idehaza sokan ‘csikó’-nak ejtik, amihez talán a magyar csikó szónak is lehet némi köze. Képzettársítás a vállalat termékei és a ló kicsinyének képe között.:) Esetleg a spanyol nyelv is bejátszhat, hiszen ott valóban cs-nek ejtjük a ch-t. Az olasz nyelvben azonban nem a chi, che, hanem a ci, ce kezdetű szavakat ejtjük cs-vel. A chi, che betűkapcsolatokban a h pont azt jelöli, hogy itt nem megy végbe az úgynevezett lágyítás, marad a kemény k. Vagyis olaszosan ‘kikko’ a márka neve.

Douglas – Sokak szerint ‘dáglesz’, úgy mint a ‘májkül’.:) Kevesen tudják, hogy a bolthálózat nem angol eredetű, hanem német, ezért nem állja meg a helyét az előbbi angolos kiejtés. Állítólag a cég az állásinterjúin ezzel a kérdéssel is szűri a jelentkezőket. Helyesen tehát ‘duglasz’.

Hermés – A magyar nyelvben Hermészként ismert görög mitológiai alak után sokan a márka nevét is ‘hermész’-ként ejtik. A divatmárka azonban francia eredetű, még az 1800-as évek elején alapították. Eleinte lovaskocsikat és lovas felszereléseket készítettek az európai nemesek számára, később nyergeltek át a divatiparra.:).  1929-ben mutatták be a divatház első női kollekcióját. Ettől a momentumtól számít a divatvilág egyik legjelentősebb szereplőjének. A francia eredetnek megfelelően pedig ‘ermesz’-nek ejtjük a nevét.

Jysk – A dán bútorbolt kiejtése hasonló mértékű problémát jelent az emberek számára, mint amikor a náluk vásárolt bútorokat kell a mellékelt egy szem imbuszkulccsal összeszerelni. Jellemző a ‘jiszk’‘jiszik’‘dzsiszk’ verzió. A dán nyelvben az y-t általában ü-nek ejtik, így a márkát is ‘jüszk’-nek kellene mondani.

Levi’s – Bár meglehetősen régóta jelen van nyelvünkben ez a farmermárka, s eddig nagyon nem is vitatták a ‘lévisz’-ként való kiejtését, az utóbbi időben mégis egyre több helyen látom, hallom, hogy amolyan ‘ámerikásan’ ezt valójában ‘lívájz’-nak kellene ejteni. Azt hiszem, ez egy tipikus példa arra, amikor egy szó nem az eredeti kiejtésnek, hanem a magyarnak sokkal kényelmesebb verzióban honosodott meg, s amelyet már nem is nagyon lehet majd felülírni.

Lidl – Mikor Lidi néni lemegy a ‘lidli’-be, ugye. Megkérdezték magát a céget is a kiejtésről, amely a magyar nyelvnek meglehetősen nyelvtörő ‘lidl’ választ adta a kérdésre.

Mitsubishi – Legismertebb tévesztése a ‘micsubicsi’. A japán márka helyesen ‘micubisi’. Bár ha igazán szőrszálhasogató akarok lenni, akkor fontos azt is megjegyezni, hogy a japán nyelv nem ismeri az u hangot, így igazából azt kellene mondanunk, hogy ‘micübisi’. (Azt pedig, hogy a japán kiejtésnek megfelelve a Suzuki is valójában ‘szüdzüki’ lenne, már nem is merem külön bekezdésben megírni.)

Moschino – A fiatalos olasz divatmárka napjainkban nagyon trendinek számít. Németes írásképe miatt hajlamosak vagyunk ‘mosínó’-nak ejteni, valójában azonban a ‘moszkínó’ lenne a megfelelő.

Nike – Sokáig feszültek egymásnak a ‘nájki’ és a ‘nájk’ képviselői. Utóbbiak angol tudásukra és például a bike szó ‘bájk’-ként való ejtését hozták fel érvként. A tavaly 50 éves márka neve ugyan valóban angol, de ógörög eredettel, hiszen eredetileg Niké istennőről kapta a nevét, így még angolul is két szótaggal ejtendő: ‘náj-ki’.

Reserved – Érdekes, hogy éttermek asztalán látva a többség tudja az angol szó helyes kiejtését, márkaként mégis gondot okoz. Gyakori formája a sziszegős ‘reszerved’‘riszörved’, de talán a ‘rizörvd’ kiejtéssel leszünk a legközelebb a (forrásnyelvnek megfelelő) valósághoz.

Shiseido – A világ egyik legrégebbi kozmetikai márkáját 1872-ben alapították Japánban. A márka kiejtésének sok verziója volt hallható már, a ‘siseidó’-n keresztül a ‘siszejdó’-ig. Aki a japán eredetnek megfelelően ‘seszéjdó’-nak mondja, az teszi helyesen.

Spar – Talán nem is gondolnánk, de még ez az egyszerű négybetűs szó is tud problémát okozni. Ismert a ‘szpár’, de a fonetikusan kiejtett ‘spar’ verzió is. A német kiejtést követve helyesen ‘spár’, s valljuk be, a magyarnak is talán ez a legkevésbé nyelvtörő.

Vogue – Ha francia szó és g van benne, hajlamosak vagyunk zs-nek ejteni, így lesz ebből a szóból is ‘vózs’‘vúzs’ stb. A vogue szó valóban francia származású, de nem minden zs, ami francia. A gue végződés egyszerűen csak g. Tehát ‘vóg’.